3 Måneder uten å drikke Alkohol – Dette er effektene


Mange har hvit januar, men vil en hvit måned ha mye effekt? Vi skal her se på effektene med 3 hvite måneder, og hvor lenge du burde unngå å drikke alkohol for å få positive effekter.

Det kan være mange grunner til at noen ønsker seg mer en bare en hvit måned. Tre måneder er noe de fleste klarer, men det er også mange som aldri går så lenge uten at de drikker alkohol. Husk at dette er generelle råd, har du problemer med alkohol så det er legen din som skal hjelpe deg med det!

Opplever du det som utfordrende å ikke drikke alkohol over en lengre periode så kan det være lurt å snakke med legen din. Her er det så mange individuelle faktorer, og hvor mye du ellers drikker vil være en av disse faktorene.

Hvordan gå 3 måneder uten å drikke alkohol

Har du hatt en hvit måned tidligere, eller du sjeldent drikker alkohol og ofte har en hvit måned men ikke har hatt tre hvite måneder så vil du uansett blir mer bevist på alkohol konsumet ditt.

For de fleste som har en hvit måned så legges den ofte til januar, eller en måned hvor det ikke er så mange festligheter planlagt uansett. Det betyr ikke at en hvit måned ikke hjelper, for hadde du drukket alkohol den måneden uansett så er en hvit måned uansett positiv.

Ved å ikke drikke alkohol i tre måneder derimot så vil det ofte være at du skal på noe hvor det serveres alkohol. Det er når du slutter med vanen at du alltid skal drikke alkohol ved slike anledninger at du endre vanene dine ordentlig.

Det kan for mange være flere år siden de har vært i slike festligheter uten å drikke alkohol, og det kan være en god øvelse og ikke drikke alkohol uten at du faktisk tar et bevist valg på om du skal drikke alkohol den kvelden.

Du burde ha en grunn til hvorfor du ikke skal drikke alkohol på tre måneder for at det skal bli enklere å gjennomføre det. Poenget burde heller ikke være at du skal unngå sosiale sammenkomster hvor det serveres alkohol, men heller at du er med. Du trenger heller ikke å si at du ikke drikke alkohol.

Det finnes mange varianter av alkoholfri drikke, som både veldig tydelig er alkoholfri og andre som man ikke så enkelt ser at er det. Ikke bare husker du alt, du våkner heller ikke opp med fylleangst dagen derpå.

De fleste bryr seg uansett ikke om du drikker alkohol eller ikke. Det er både sunt og smart å ikke drikke alkohol, men det er selvsagt heller ikke noe i veien med å nyte alkohol en gang i blant.

Akkurat hva som er din grunn til at du vil gå tre måneder uten alkohol er ikke så viktig. Etter de tre måneder er det faktisk flere som kutter ut alkohol helt! Mange begrenser seg også mer når de har gått noen måneder uten å drikke alkohol.

Noe av det mest positive er ikke bare det helsemessige, for der er det mange fordeler ved å ikke drikke alkohol. Viktigere er at desto lengre du går uten å drikke alkohol jo mer bevist vil du også bli over ditt eget drikke mønster i tiden etter.

Enklere vektnedgang ved å drikke mindre alkohol

Det er mye kalorier i alkohol, og skal du ned i vekt er ikke alkohol veldig lurt å drikke. Men å ta seg tre hvite måneder for å gå ned i alkohol er noe du burde tenke godt igjennom på forhånd.

Her er det mange individuelle faktorer, og uansett hvordan vi vrir og vender på det så er det bra for deg å ikke drikke alkohol. Men hvis du går tre måneder uten for å nå vekten du ønsker deg for så å gå tilbake til de gamle vanene dine så vil kiloene fort komme tilbake.

Ta deg tid til å lage god og sunn mat!

For at det skal være bærekraftig over tid handler det mer om at du må finne ut hvordan du kan drikke det du ønsker uten at du går opp i vekt. Starter du med tre måneder uten alkohol så er det veldig bra, men da må du være bevist hvis du har tenkt til å drikke alkohol etter det.

Du kan fint drikke alkohol og ha en normal og fin vekt, men det handler om at du må ha riktig balanse for hva du spiser og drikker mot hva du forbrenner. Det finnes lite produkter for eksempel som kan gjøre at du reduserer kaloriinntaket.

Kaloriene du drikker kan fort bli veldig mange hvis du ikke er oppmerksom. Hvis inntaket i tillegg blir stort og dømmekraften svekkes kan det også bli nattmat og dårlig mat dagen derpå.

Vi prøver ikke å si at du ikke skal kose deg, og at du ikke kan drikke alkohol for å gå ned i vekt. For mange vil heller ikke det å gå ned i vekt være den største utfordringen. Det er ofte når du har nådd vekten du ønsker at kiloene fort kan komme tilbake hvis du ikke har endre til en friskere og sunnere livsstil.

Det kan være lurt å se tilbake på de siste månedene og tenke ut hvor mye alkohol du har drukket. Mange blir overrasket over hvor mange kalorier dette faktisk utgjør. Ved å begrense dette vil mange over tid kunne gå ned til den vekten de ønsker uten å gjøre flere tiltak.

Se hva som er realistisk for deg, tar du 3 eller et annet antall hvite måneder for å komme i gang med vektnedgangen så vil det som regel gi positive effekter på hva du kommer til å spise også.

Ofte kan det blir litt peanøtter, potetgull og annet snacks når du drikker noen øl. Kickstarter du med å kutte ut dette helt vil du se resultater, men det er avhengig av hvor mye du spiste og drakk av det før. Du må derimot også ha en plan for hvordan du skal endre vanene dine over tid så du ikke faller tilbake til de gamle vanene og kiloene kommer tilbake.

Få bedre søvn ved å ikke drikke alkohol på tre måneder

Allerede etter en måned, to måned og tre måneder vil søvnen din bli bedre. Du vil få dypere søvn og faktisk vil mange våkne etter mindre søvn men føle seg mer uthvilt.

Selv om mange sier de sovner lettere etter å ha drukket alkohol er dette noe som absolutt må unngås, og det kan lede til alkoholisme. Det at man kan sovne lettere er riktig, men søvnen er av dårlig kvalitet.

Sliter du med å falle i søvn så finnes det gode måter dette kan jobbes med, og du kan få profesjonell hjelp til det. Alkohol skal ikke være endel av løsningen på det.

Du vil etterhvert falle tilbake til ditt naturlige søvnmønster, og spiser du i tillegg sunnere så kan du ganske fort oppleve at du får bedre søvn.

Det er ikke kun når du drikker alkohol at det går utover søvnen din. Det kan henge igjen over flere dager, og ofte kan døgnet bli forskjøvet siden du får mye mer søvn en dag og mye mindre andre dager.

Prøv å ikke sov mange timer lengre i helgene, da blir det lettere å holde en fin døgnrytme igjennom hele uken. Fordelen med dette er at når mandagen kommer vil du også være mer uthvilt. Søvn er viktig, og det er individuelle forskjeller så her må du også ta hensyn til hvor mye du trenger.

For noen kan målet med noen hvite måneder også være å øke søvnkvaliteten. Det er noe av det som påvirker oss mennesker mest, og søvn av god kvalitet kan gi mange mennesker en mye bedre hverdag.

Ikke fokuser kun på at du har hvite måneder for å øke søvnkvaliteten din, men se også på andre faktorer som kan påvirke søvnen din.

For eksempel når du spiser middag kan være noe som påvirker søvnkvaliteten din. Når du har noen hvite måneder så bruk de fornuftig å se hvordan du kan forbedre det som kan gjøre at du får en sunnere og friskere livsstil.

Immunforsvaret ditt styrkes

Det er viktig å skille mellom å drikke alkohol og det å drikke for mye alkohol. Immunforsvaret påvirkes av å drikke alkohol, og for de som drikker mye alkohol så påvirkes immunforsvaret i stor grad.

Når immunforsvaret svekkes kan man bli mer mottagelig for infeksjoner. For de som drikker for mye vil dette være ekstra ille.

Men selv for de som drikker små mengder alkohol kan bli både sykere og oftere syke på grunn av at de drikker alkohol.

I utgangspunktet kan man derfor si at selv ved en hvit måned så er du mindre utsatt for å bli syk. Og blir du syk mens du har en hvit måned så kan det være at du ville blitt enda mer syk hvis du hadde drukket alkohol.

Det er særlig for bakterier og virus immunforsvaret blir svekket og ikke beskytter deg like godt mot når du drikker alkohol.

Selv for friske mennesker som har drukket alkohol kan immunforsvaret være betydelig redusert i 24 timer etter du har drukket alkohol i begrensede mengder.

Friskere lever

Selv om det er leveren de fleste tenker på først når det gjelder alvorlig sykdom som skyldes alkoholforbruk så er det veldig mange andre sykdommer som også kan skyldes alkohol.

Selv om det ikke er vanlig hvis man ikke drikker for mye alkohol så er det nok mange som lurer seg selv litt og egentlig drikke mer en hva de selv tenker at de gjør. Det handler om at du ofte selv heller opp et glass vin, og det i virkeligheten tilsvarer to istedenfor en enhet.

For de fleste vil det heldigvis være andre mindre alvorlige skader som forårsakes av alkohol, men er du i tvil om ditt eget inntak av alkohol er for høyt burde du snakke med en lege. Har du perioder hvor inntaket blir veldig høyt burde du starte med å begrense dette så inntaket ikke blir så høyt.

Start med å ta noen hvite måneder, dette vil få deg mer bevisst på hvilken del alkohol er av livet ditt. Ikke bare er du mindre utsatt for skader som skyldes at du drikker alkohol, du vil også føle deg mye bedre!

Selv om alkohol i seg selv kan føre til sykdommer kan også livstilen rundt det å feste/ ha perioder med mye alkohol også være skadelig på andre måter.

Det handler om både søvn, trening og ikke minst at du kanskje ikke får i deg den sunne maten du egentlig burde ha fått i deg. Over tid vil dette påvirker hvor godt du fungerer i hverdagen.

Dette er også en av grunnene til at mange velger tre hvite måneder istedenfor kun en hvit måned. For jo lengre tid du går jo mer positive effekter vil du også få.

Mange kan være redde for at det vil gå utover det sosiale, men hvis det er det største kriteriet så kan du heller se på om du kan finne nye arenaer som er mer positive hvor du kan sosialisere deg.

Hva skjer med huden din når du ikke drikker alkohol?

Selv om det oftest er leveren vi snakker om er det kroppens største organ mange vil oppleve en av de største effektene på, nemlig huden din. Utenom de positive helseeffektene som kommer godt med i en travel hverdag så vil huden bli bedre også.

Allerede etter en hvit måned vil mange kunne oppleve at huden er renere og ikke like tørr. Her vil flere faktorer som huden du har og hvor mye og ofte du har drukket alkohol før den hvite måneden spille inn også.

Etterhvert vil huden bli enda bedre hvis du tar tre hvite måneder og ikke kun hvit januar som mange velger å gjøre.

Alkohol virker vanndrivende og derfor blir vi dehydrerte når vi drikker alkohol. Dette påvirker igjen huden vår, det første som skjer er at rynker og porer i ansiktet blir mer fremtredende.

Det er mye tomme kalorier i alkohol og det gir generelt lite verdi for helsen vår. De som snakker om at det kan ha noen positive effekter er det viktig at vi husker på at snakker om veldig små mengder.

Mange som skeier ut i helgene er langt over hva som er anbefalt, men disse vil heldigvis også merke flere positive effekter av noen hvite måneder. Bruk de tre eller hvor mange hvite måneder du skal ha til å bli bevist på ditt eget alkohol forbruk.

Noen påstår at alkohol i små mengder kan være sunt, særlig det å drikke litt vin er det mange som påstår kan ha noen helseeffekter. Det kan stemme til en viss grad, men i små mengder og det er individuelle forskjeller. Det å drikke alkohol for å holde seg frisk derimot er ikke nødvendig.

Humør og aktivitetsnivået går opp

Har du våknet opp og ikke husket alt du har sagt, eller ikke husker alt du har gjort? Noen hvite måneder vil få deg på et bedre spor og du våkner uten fyllesyke hver eneste dag!.

Ikke bare kan du være med på festen, men du kan også ha en fullverdig dag dagen etter, det har du kanskje ikke alltid hatt før?. Det er overraskende mange, ofte etter 20 års alderen som kan gå mange år uten at de har noen hvite måneder.

Det er ikke det at du trenger å gjøre det fordi du har et alkoholproblem, det handler mer om at du kan ta deg en pause fra vanene dine og bli mer bevist på hvordan du vil tilbringe kveldene og helgene dine.

Hvilke vaner du har hatt fra før av har også mye å si. Har du drukket et glass vin i uken vil ofte ikke noen hvite måneder påvirke deg så mye. Er du derimot student eller glad i utelivet kan det ofte være endel alkohol innblandet også. Disse vil kunne få mye ut av noen hvite måneder, ikke minst bare for å bli oppmerksom på hvordan helgene blir lengre og kan bli fylt med flere aktiviteter.

Det er ikke automatisk sånn at humøret blir bedre av at du ikke drikker alkohol, for det kan også gi andre type bekymringer. Spesielt hvis du ikke deltar på det sosiale som du tidligere deltok på. Derfor er det viktig at du ikke stopper å sosialisere deg, og det å gå på fest uten å drikke alkohol er en prøvelse alle burde teste ut.

Når du mestrer det vil du se at det faktisk går helt fint, det er ikke sikkert noen merker at du ikke har drukket alkohol engang. Du bestemmer selv hva du vil, og har du et mål eller noe du ønsker å oppnå så blir det enklere.

Du må derfor ha en plan, og et formål med hvorfor du skal ha noen hvite måneder. Bruk de godt, og kanskje du finner deg en ny hobby!

Aktivitetsnivået går heller ikke automatisk oppover, det krever innsats fra deg selv om du har noen hvite måneder. Men du kan få mye bedre utbytte av treningen.

Sexlivet kan også bli mye bedre for mange når de har noen hvite måneder.

Hverdagsaktivitet blir lettere å gjennomføre, av flere grunner. Du er ikke redusert hver eneste søndag, og når du holder deg aktiv i gjennom hele uken vil det etterhvert summere seg opp som gjør deg bedre rustet for mer hverdagsaktivitet.  

Bedre effekt av treningen

Det er ingen tvil om at alkohol kan redusere hvor mye du får ut av treningen din, det har vi skrevet mer om her. Bortsett fra det at kroppen faktisk får mer ut av treningen når du ikke drikker alkohol så blir det også lettere å få gjennomført treningen.

Er målet for eksempel med de hvite månedene og få mer ut av treningen ville du faktisk kunne trent like mye som før og fortsatt fått like mye ut av treningen!

I tillegg spiser du kanskje sunnere når du har noen hvite måneder også, dette gjør også at du får mer ut av treningen. Hvis du i tillegg trener enda mer vil du absolutt se resultater av dette etterhvert.

Du får flere dager i uken hvor du både kan trene, men ikke minst vil kroppen sin evne til å restituere også være mye bedre.

Skal du ha et løp, konkurranse eller bare nå dine egne mål så er det ikke alltid bare selve treningen du burde fokusere på, men også livsstilen din generelt.

Noen hvite måneder kan være den avgjørende faktoren, og du vil oppleve mer overskudd som generelt gjør alt mer lystbetont.

Her vil igjen hvor mye alkohol du drikker når du ikke har hvit måned ha mye å si for hvor store forskjellene kan være.   Det betyr derimot ikke at selv de som ikke drikker så mye alkohol heller ikke kan endel ut av noen hvite måneder.

Har tre hvite måneder noe for seg?

Svaret er at det absolutt har noe for seg! Men har du drukket lite før tre hvite måneder og generelt levd sunt vil det være mindre forskjell en for de som ikke har gjort det.

Ikke bare vil du bli mindre utsatt for sykdommer, kunne gå ned i vekt, bli generelt friskere og mange andre ting. Det viktigste er kanskje at du blir mer bevist på ditt eget alkoholforbruk og hvordan det påvirker deg.

Vi mennesker er alle forskjellige og vil oppleve det annerledes. Noen ting gjelder for alle, som at du i mindre grad kan bli utsatt for sykdommer. At du derimot blir en friskus som løper i skogen hver lørdag morgen er ikke noe som kommer av seg selv.

Det er heller ikke noe alle trenger å gjøre! Poenget er mer at du skal føle på hva du utsetter kroppen din for, og når det har gått tre måneder kan du ta et bevist valg på hva du vil gjøre fremover.

Husk at hvis du har brukt disse tre månedene på å gå ned i vekt så må du ha en plan for videre vektnedgang eller for hvordan du skal holde vekten igjen. For hvis du begynner å drikke alkohol igjen får du i deg mye tomme kalorier. Det betyr ikke at du ikke kan gjøre det, du må bare ha en plan for hvordan du skal gjøre det!

Recent Posts