Løpe fastende – Hoppe over frokosten før løpeturen


Mange liker å faste, og det å løpe en tur på morgningen er også noe mange liker. Men er det egentlig lurt? Det finnes mange morgenløpere og det er en deilig start på dagen med en løpetur.

Det er også en stor forskjell om du absolutt må spise før du løper, eller om du burde gjøre det kun for å prestere bedre. For rolige joggeturer om morgningen er det ikke nødvendig med frokost først, men ønsker du å yte maksimalt viser flere studier at å spise litt først vil være lurt.


Maksimal prestasjon

Flere studier peker også på at det å spise litt før trening øker prestasjonene dine i følge healthline. Det er viktig at det er noe lett, for du skal heller ikke være mett når du skal ut å løpe.

For døgnrytmen er det også flere fordeler med å komme seg ut på en løpetur om morgningen. Og står du opp til samme tid hver dag og får en god rutine på det kan det gjøre underverker for søvnen, etterhvert vil de fleste også bli trøtte tidligere som igjen gjør at de vil få både bedre og mer søvn.

Noen må ha frokosten for å fungere, og selv om du dropper frokost før løping skal du ha væskebalansen i orden. Sjansen for skader øker ganske likt med at du enten ikke er helt opplagt eller at du skal prestere høyt. Hvis du løper rundt og bare tenker på at du er sulten så vil det være lite hensiktsmessig.

Vi er også individuelle, derfor er det hva som passer deg best som er det viktigste. De fleste ønsker heller ikke maksimal prestasjon på alle morgenløpeturene. Derfor kan du også variere om du spiser en banan eller to før løpeturene de dagene du føler at du trenger det.

Studier tyder i følge forskning.no på at trening om morgningen i seg selv ikke er det beste hvis du ønsker å prestere maksimalt. Trening senere på dagen virker å være det beste, en av grunnene kan være at kroppen har bedre tilgang til næringsstoffer.

Løpe på morgningen for de som faster

Driver du med periodisk faste og liker å løpe om morgningen så vil det å spise først gjøre at du enten bryter fasten eller har spisevinduet ditt tidlig om dagen. De fleste trives best med å ha spisevinduet senere på dagen så de ikke går og er sultne om kvelden.

For mange vil det å ikke spise frokost før en løpetur være fordi de ikke ønsker å bryte fasten. Det er heller ikke et problem, og etterhvert som du blir vant med periodisk faste vil løpeturer om morgningen heller ikke være vanskelig.


For vektnedgang kan det være noen positive effekter med å droppe frokost før morgenturen. Dette har blitt et helt eget tema som populært kalles for «fasted running».

En studie har vist at de som trente før frokost doblet fettforbrenningen mot de som trente etter frokost. Skal du trene før frokosten handler det ikke om å løpe et maraton eller sette nye rekorder men heller fine og litt roligere løpeturer.

Husk at du heller ikke må bestemme deg for hva du skal gjøre hver dag på forhånd. Mange liker rutiner, men ikke la det gå på bekostning av hvordan du har det. Derfor er det bedre å gjøre endringer etterhvert som du utvikler deg. Du vil også ganske raskt bli en bedre løper og derfor forbrenne mer, og derfor vil du også måtte spise mer.

Tilpasning etter hva som er målet ditt er viktig. Får du gode resultater av periodisk faste kan du også legge løpeturene til andre tidspunkter hvis du ikke trives med å løpe uten å ha spist noe først. Da kan du gjerne starte med et lett måltid når du bryter fasten så du blir klar for en løpetur. Er målet derimot utelukkende å bli en bedre løper så vil en lett frokost gjøre at du kan prestere litt bedre.

Det er vanlig at hvis du er dehydrert kan du også føle deg sulten. Drikk litt vann om morgningen og kjenn etter om du egentlig er sulten eller om du bare var tørst. Vil du spise før løping? Gjør det! Og motsatt hvis det er noe du ønsker å teste. Ingen av delene er farlige, og det nettopp du som må finne ut hva som passer best for deg ut ifra hva målene dine er.

Recent Posts