Mellom bruk av kajakk er det lurt å i det minste skylle den for å bli kvitt saltvann. Det haster ikke, men at den blir liggende med saltvann i seg vil sette sitt preg etterhvert hvis det skjer hver gang.
Det er også mye hyggeligere å komme til en kajakk som er tørr og ikke har ett vått sete. Skyller du innvendig i cockpiten så kan du bruke en svamp for å tørke den helt. Har du fått litt sand inn der så er det greit å få ut dette mellom hver gang så det ikke samler seg mer enn nødvendig.
Spruttrekk, vest og andre klær som kommer i kontakt med saltvann burde du skylle av så fort som mulig etter bruk for at det skal vare lengst mulig.
Vask av kajakk
Setter du bort kajakken for vinteren er det nå du skal vaske den helt ren! Å lagre den uten å ha vasket den først er ikke noe særlig lurt. Saltet kan gjøre litt skade hvis det blir liggende over vinteren, og det er mye lettere å vaske kajakken før skitten får satt seg ordentlig.
Vann som blir liggende i sprekker kan også ekspandere hvis kajakken ligger et sted hvor det blir kjølig. Du burde derfor sørge for at kajakken er tørr og ren før du lagrer den for vinteren.
Selve vasken gjør du ganske enkelt med en svamp og såpe. Siste vasken du tar før sesongen er over kan du gjerne ta ekstra grundig. Vask lokkene og alle luker hvis det er behov for det.
Vedlikehold av kajakk
Det er ikke så mye vedlikehold med en kajakk, men det er viktig å inspisere den for skader innimellom. Er det noe som er ødelagt er det å fikse den før du tar den inn for lagring veldig lurt.
Kajakker av plast med skade kan du som regel fikse ganske greit på egenhånd. Bulker kan rettes ut, men det er best å gjøre det så tidlig som mulig og ikke utsette til deformasjonen blir enda større.
Har du hull eller sprekker i en plast kajakk så er det med plastsveising det løses. Er det et sted som ikke er veldig kritisk så kan du fint få til å gjøre det på egenhånd. Er det mer kritisk så kan det være lurt å idet minste få hjelp fra noen som har gjort det før.
Kajakker av glassfiber kompositt har gelcoat som båter også har. Hvis skaden kun er i gelcoaten så kan du bruke en polish og polere det bort. Det er lettere å få en kompositt kajakk pen under en enn plast kajakk!.
Hvis du oppdager skader som er under gelcoaten så må det utbredes raskt, for skaden kan fort bli større. Les om fremgangsmåten for å reparere glassfiber kajakk med større skader her.
Utenom synlige skader på skroget så gjelder det å gå over at tau, ror/ senkekjøl, setet, årer og annet ikke har noen skader.
Det meste får du kjøpt der du har kjøpt kajakken, det å vente til tau og lignende er helt morknet og utslitt er ikke noe poeng.
Saltvann og sollyset vil etterhvert sette sitt preg, derfor vil jevnlig vasking også være det mest effektive du kan gjøre. På taket av bilen kommer det fort ganske mye saltvann, når du spyler av taket og resten av bilen kan du la kajakken være på taket og spyle av den også!
Kajakken vil holde seg penere i mange år hvis du gjøre dette. En kajakk som er ren og pen både utvendig og inne i cockpiten er også mer fristende å ta med seg ut på tur.
Oppbevaring av kajakk
Det beste er hvis du har en plass å lagre kajakken innendørs. Du kan selv lage et feste til kajakk så den kan lagres i taket eller langs veggen.
Skal du lagre den utendørs så er er det bra hvis du får festet den på en vegg. Sørg for at den står tørt, og at det ikke kommer vann inn. Hvis du dekker den den til skal fortsatt være sånn at den kan få luft. Se gjerne til den noen ganger i løpet av vinteren, mest for å være sikker på at det ikke har kommet vann i den om kan fryse og sprekke opp.