Hvorfor er det bra å gå tur – De viktigste effektene


Noen elsker å gå tur, noen går minst mulig og andre må ha ett mål med gåing. Noen er ganske bastante i at gåing ikke er nok, at du må få opp pulsen mer for at det skal ha effekt, men er det egentlig riktig?

Hvor mye vi går er veldig individuelt, Nordmenn går generelt endel men langt fra alle går mye! Vi liker å tenke at vi vandrer mye i marka og på fjellet, det er langt fra alle som gjør det!

Helseeffektene av å gå

Målet ditt for gåing har mye å si, rusleturer med hunden din gjør ikke at du kommer i særlig bedre form. For å komme i bedre form så er det intervaller hvor du får opp pulsen som gjelder, eller styrketrening. Det betyr ikke at du ikke skal gå for å komme i bedre form! Du må bare få opp pulsen også.

For at gåing skal få opp pulsen så kan du gå i motbakker, for mange vil dette være veldig effektivt. Innstillingen du har til å gå tur har også mye å si, er du i dårlig form men har lyst til å komme i god form kan du gjerne begynne med å gå. Det gjør også at dørstokkmila blir lavere.

Klarer du ikke å løpe så gå! Du vil raskt få progresjon og etterhvert kunne begynne å løpe. Er du i dårlig form så kan du også veldig gjerne gå motbakkeintervaller. Gåing i motbakker er også en måte reduserer sjansene for å skade deg.

Faktisk så har studier vist at de som går regelmessig få like redusert risiko for å få høyt blodtrykk, høyt kolestrol og diabetes som de som regelmessig løper. Det er selvsagt veldig positivt, men ikke grunn nok til å kunne bruke gåing som eneste treningsform.

Mange går også mye på jobb, det er viktig å være ærlig mot seg selv hvor mye av denne gåingen du kan regne som trening. Det går fint å dele opp gåingen i bolker, men hvis den gåingen du har gjort på jobb kun er rusleturer så vil den ikke ha ikke gitt noe særlig treningseffekt.

Det er fortsatt veldig viktig å gå!

Det var en gang alle skulle gå 10.000 skritt om dagen, grunnen var langt fra så vitenskapelig som mange trodde den var. Men rådene til helsedirektoratet er faktisk ikke mer enn fysisk aktivitet i 30 minutter hver dag som minst skal tilsvare hurtig gange. Det er ikke så mye når det er snakk om rask gange, og noe alle kan klare å få til.

Det er hva du gjør i hverdagen som er viktigst, men helgene er heller ikke ubetydelig. Suser du opp på fjelltopper hver helg telles det absolutt som solid trening, det er mye motbakker! Ikke bare er det god trening, men det er viktig mentalt også å komme seg ut i frisk luft.

Grunnen til at er både bra og ikke minst viktig å gå tur er faktisk fordi du kommer deg ut også. Alt du gjør i bevegelse trenger heller ikke å være trening, selv om du ikke kan kalle gåturen for en treningstur så betyr ikke det at den ikke var viktig! Begynner du å gå med en eller flere andre er det også sosialt, og det blir enklere å holde ett høyere tempo på gåingen.

Gjør gåturer til en rutine

Det beste er hvis gåturene ikke er selve treningen, men dette kommer også an på hvor god form du er i. Gåing kan som nevnt være en fin måte å komme i gang med trening på hvis du har vært skadet eller ikke er i så god form.

Om du ønsker å starte med gåing som hverdagsaktivitet, og hvordan du kan trene uten å dra på treningssenter les mer om det her!

Gåturer enten til jobb, om du går av bussen noen stopp før eller legger inn lange søndagsturer kan gi deg store helseeffekter. Når du holder kroppen i bevegelse, og kommer deg ut i frisk luft gjør det også at mye annet kan bli lettere.

Om du vil ha ett mål, en fast tur hver dag eller et vist antall timer du skal gå hver uke er helt opp til deg. Det som har noe å si er at du faktisk er utendørs og i bevegelse hver eneste dag. Gåing i terreng i skogen, på fjell og i motbakker kan også gi mer trening.

Ikke vær redd for å gå deg svett, selv om du skal gå langt er det også bare bra om du holder et godt tempo hvor du blir andpusten og svett. Jo fortere du går jo bedre form risikerer du å komme i! Rask gange kan også absolutt være en god måte å gå seg ned i vekt på!

Recent Posts