Burde du bruke Converse til styrketrening?


Du har sikkert sett mange på treningssenteret som bruker Converse til styrketrening, det er ikke helt uten grunn! De fleste sko passer seg dårlig til styrketrening, fordi de ikke er flate nok.

Det viktigste en styrkeløftsko har Converse, men er det de beste skoene til det? Ikke helt dessverre. Men det betyr ikke at du ikke kan bruke de.

Er Converse bra til styrketrening?

Grunnen til at mange bruker Converse til styrketreningen er at de har en flat såle, som heller ikke har noe særlig demping i seg. Dette er karakteristikker som vanlig styrkeløfting sko også pleier å ha.

Mange har et par Converse liggende, så det er ikke noe i veien med å bruke de til styrketreningene.

Det er spesielt Converse Chuck Taylor som er mest populære blant styrkeløftere. Disse har kraftigere kanvas og gjør seg bedre til styrketreningen. Nettopp dette er det som skiller de fra vanlige Converse All Star.

Med Converse som er høye får du også mer støtte, det er en fordel i motsetning til Vans som også har mange av de andre gode egenskapene en sko du løfter med burde ha.

Bruk heller Converse enn bare noen løpesko. Det er ikke uten grunn at de er populære blant styrkeløftere. Har du et par som er godt brukt så kan du godt fortsette å bruke de, men forbehold de kun til styrketreningen.

Hvis du gjør det så slipper du at de blir mer svette og må vaskes veldig ofte. Det beste er å vaske skoene for hånd. Du kan til nøds bruke vaskemaskinen men limet vil etterhvert løsne opp hvis du gjør det ofte. I en vaskemaskin burde du ha de i en tøypose, da blir de mye mer skånsomt behandlet i vaskemaskinen.

Prisen på Converse er lav, og de er ikke akkurat vanskelig å få tak i. Dette er nok noen av grunnene til at mange fortsette å bruke de. Akkurat med styrkeløfting er ikke det at skoene er komfortable det viktigste.

Skoene skal selvsagt være komfortable, men de må også ha de riktige egenskapene. Derfor gjelder det å finne sko som passer deg godt, og har de rette egenskapene. Nettopp her stiller Converse sterkt for mange, for de sitter faktisk veldig godt for mange.

Føttene våres er ulike, og derfor må du ha en sko som passer nettopp deg. Trener du mye styrke vil du etterhvert se på hva som kan gjøre deg bedre, trener du med Converse er det en av tingene du etterhvert kan bytte ut.

Er styrketrening noe du ikke gjør så ofte, og du ikke ønsker så mange sko er Converse kanskje ikke så dumt. Det blir fort mange par sko når du gjerne har flere par til hver aktivitet.

Alternativer til Converse

Vans har mange av de samme egenskapene, og det er ganske mange som bruker disse også. Både på Converse og Vans er det mange som tar ut sålen selv om den egentlig ikke er til å ta ut, det er enklere å gjøre på Converse enn Vans.

Etterhvert vil mange foretrekke å kjøpe egne styrkeløftsko.  De er mer optimale, og laget kun med en hensikt. Converse er ikke det, men har du et par liggende er det fortsatt ikke noe i veien med å bruke de. At du løfter med riktig teknikk er det viktigste.

Bruk av feil sko til styrkeløft er ikke bra, men Converse er ikke feil sånn sett. De har de egenskapene du trenger, og fungerer derfor greit spesielt i starten. Flere erfarne styrkeløftere fortsetter også å bruke Converse selv om de fleste nok kun gjør det i få tilfeller.

Et alternativ til Converse som heller ikke koster deg noe penger, og som nok er enda bedre er løfte i sokkelesten.

Du kan gjerne teste å løfte med Converse, spesielt om du ikke liker å gjøre det i sokkelesten. Du får et par fra rundt 500 kr og oppover, og det er rimelig i forhold til hva mange styrkeløftersko koster.

Ikke fortsett å bruk de hvis du ikke syntes de er komfortable. Har du ikke trent så mye styrke er det riktig at du starter på riktig måte. Det å begynne med noen sko som du egentlig ikke syntes er gode å bruke er en veldig dårlig start!

Recent Posts