Blålysbriller – Har det noe for seg?


De har vært på markedet i en stund, men har de egentlig noe for seg? Både ja og nei, de markedføres ofte for litt mer en hva de egentlig er. Mange kan derimot øke søvnkvaliteten sin ved bruk av blålysbriller.

Vi går her igjennom fordeler og ulemper med blålysbriller. Og ser på andre alternativer som databriller, gamingbriller og databriller med blålys.

Hva er blått lys?

De fleste skjermer, som telefonen, nettbrett og pc har blått lys. Historisk har vi ikke hatt blått lys tilgjengelig om kvelden, fordi vi tidligere ikke hadde nettbrett og lignende. Søvnhormonet i kroppen vår er melatonin, problemet er at når det er dag så har vi lave nivåer av melatonin.

Solen gir fra seg lys i mange forskjellige farger, blant annet blått lys. Til sammen danner det seg det vi kaller for sollys.

Hvor mye melatonin kroppen din produserer avhenger av hvor mye du er utendørs om dagen. Det blå lyset utendørs er nemlig ganske likt som det du får fra nettbrett og andre skjermer. Grunnen til at man kan slite ekstra med søvn er derfor at hjernen din tror det er dag når du ligger på sengen med nettbrettet.

Dette er en utbredt teori, og siden melatonin nivået påvirkes av det blå lyset er det grunn til å redusere skjermbruken om kvelden, spesielt hvis du sliter med å sove. Når det er mørkt så forstår kroppen din at det nærmer seg sovetid, og derfor øker melatonin produksjonen.

Har du såre øyne, og sliter med søvnen kan det å tenke over det blå lyset absolutt være lurt. Og det er noe alle burde tenke på uansett om du ikke sliter med innsovningen også. Er du mye trøtt om morgningen kan det være et tegn på dårlig REM søvn, og noen studier tyder på at REM søvnen også påvirkes av det blå lyset.

Melatonin kan også tas som medikament, det er ganske vanlig for de som sliter med søvn. Vær klar over det er store individuelle forskjeller mellom produksjonen av melatonin, og hvor mye melatonin kan hjelpe deg med søvn.

Derfor er det via en lege du må få hjelp hvis du sliter med søvn. Begrensning av blått lys noen timer før du legger deg er derimot noe som du uansett burde forsøke. Det er derimot ingen garanti for at du får sove, men hvis du ikke gjør det er sjansene enda mindre.

Det finnes også reseptfri melatonin, men vi anbefaler deg at du tar kontakt med legen hvis du har søvnproblemer. Noen ganger kan man oppleve søvnløshet over en kort periode, mens andre sliter med søvn gjennom store deler av livet.

Produksjonen av melatonin starter allerede etter noen uker som nyfødt. Fra man er noen år gammel til man er voksen så er produksjonen av melatonin naturlig høy. Etterhvert som alderdommen inntreffer så synker melatonin produksjonen.

Når det er lyst ute sørger kroppen for at produksjonen av melatonin er lav, og om natten når du trenger søvn er produksjonen høyere. Dette er en av grunnene til at for eksempel skiftarbeidere som jobber om natten eller om kvelden kan slite med søvn. For det påvirker det naturlige søvnmønstret.

Dagslys er viktig for kroppen, helst flere timer hver dag!

Siden du allerede blir eksponert for kraftigere blått lys utendørs en det du blir fra skjermene du har så tyder det på at det ikke er direkte farlig for øynene. Men det er angående det blå lyset, og det kan absolutt påvirke søvnkvaliteten din.

Burde du bruke blålysbriller?

Blålysbriller er laget for at glasset hindrer det blå lyset og komme igjennom så det ikke når øynene dine.

Grunnen til at du ønsker å bruke blålysbriller kan fortelle om det er noe du burde bruke. Studier viser at blålysbriller har lite effekt for å ikke belaste øynene. Det gjelder for å faktisk ikke skade øynene, eller at øynene ikke skal bli slitne av det blå lyset. Det betyr derimot ikke at du ikke kan føle at det hjelper.

Det blå lyset du får fra skjermer er ikke veldig sterkt, og det er mye svakere en det du får fra solen når du er utendørs. Du trenger derfor ikke bekymre deg for at du skader øynene på grunn av det blå lyset fra skjermen. Det å være utendørs hver dag er derimot viktig så du faktisk blir eksponert for dagslys.

Selv om det blå lyset fra skjermen ikke virker til å være skadelig for øynene så er det å se på skjermen noe som kan gjøre øynene slitne og tårete. Det skyldes derimot noe som kalles for Computer Vision Syndrome (CVS).

Selv om studien ikke viser at det hjelper mot CVS er det pasienter som rapporterer om at det faktisk hjelper. Derfor kan du godt prøve å bruke blålysbriller, men det er viktig at hvis du har problemer med at øynene er slitne eller føler andre problemer med de så må du heller oppsøke øyelege.

Det gjør derimot ikke noe å bruke blålysbriller, det vil ikke skade øynene å bruke de. Hvis du er sensitiv mot lys eller lignende så burde du derimot heller få hjelp av en øyelege for å få briller som faktisk hjelper mot det.

Blir du sliten i øynene av å se mye på skjermen så hjelper det å se på ting som er lengre unna. Derfor vil en gåtur, eller bare å sitte ute i hagen hjelpe så øynene får slappet av. Da trenger ikke øynene å fokusere så mye, og de vil automatisk slappe mer av siden de ikke har en skjerm de må fokusere på.

Har du tørre øyne vil du nok få mer effekt av å bruke øyedråper. Men følg instruksjonene nøye, og kun bruk de hvis du har symptomene som øyedråper skal brukes for. De aller fleste trenger ikke å bruke øyedråper, men for de med tørre øyne kan det være effektivt.

For å la øynene slappe mer av vil det også hjelpe at du holder god nok avstand til skjermen, det avhenger av hvor stor den er. Generelt sitter de fleste for nærme skjermen.

Blålysbriller for søvnen sin skyld! De hjelper altså ikke noe for selve øynene dine. Men for søvnen sin skyld kan blålysbriller være bra. I og med at produksjonen av melatonin øker når det er mørkt så kan det være hensiktsmessig å bruke blålysbriller hvis du bruker skjerm om kvelden.

Akkurat hvor lenge skjermbruk før leggetid har noe å si finnes det ikke et klart svar på, og det vil være individuelle forskjeller. Prøv å unngå skjermbruk to timer før leggetid.

Siden det blå lyset fra skjermen kan få kroppen til å tenke at det er dagslys så er teorien at melatonin produksjonen ikke er så høy som den ville vært hvis du unngikk skjermbruk om kvelden.

Derfor kan du godt bruke blålysbriller om kvelden, for å unngå å bli eksponert for det blå lyset. Hvor mye effekt du vil merke av blålysbrillene er individuelt, og det beste vil være å unngå skjermbruk helt de siste timene før du legger deg.

På nyere smarttelefoner kan du også skru på et «blålys» filter, det hjelper også så du blir utsatt for mindre blålys. Dette er en innstilling du absolutt burde prøve å bruke.

Det er altså greit å bruke blålysbriller om kvelden for å ikke forvirre kroppens naturlige døgnrytme. Men vær klar over at det er ikke et mirakelprodukt som gjør at du kan sitte foran skjermen og uansett få sove med engang etterpå.

Se heller på det som at hvis du sliter med søvn så kan du prøve blålysbriller, men du burde uansett begrense skjermtiden så mye som mulig. For at du skal merke effekten av blålysbrillene burde de være en del av vanene dine over litt tid. Selv om det ikke er en garanti for at de vil gi deg effekt.

Er det forskjell mellom blålysbriller?

Det er litt forskjeller mellom blålysbriller, og alle er faktisk ikke blå. Vanligvis er det kun en film/ filter som sitter på brillene. Derfor kan du få blålysbriller som andre typer briller også.

Ofte er det som kalles for gamingbriller egentlig blålysbriller og databriller kombinert, men uten at de er spesialtilpasset for deg som databriller ofte er.

Det vil være litt forskjell mellom databrillene som tilbys på markedet, men stort sett gjør de samme jobb og gir cirka samme effekt.

Siden blålysbriller ofte burde bli brukt både i sofaen før du legger deg, og i senga hvis du ser på telefonen så er det viktig at du får noen som har en god passform og som du ikke blir sliten av å bruke.

Det er ikke skadelig å bruke blålysbrillene mye, men de gir heller ingen effekt for søvnen bortsett fra bruk noen timer før du legger deg. Jobber du på andre tider av døgnet og derfor ikke har vanlig døgnrytme er det ikke noe i veien med å bruke blålysbrillene før du legger deg uansett.

Databriller eller blålysbriller?

Databriller er briller som har styrke, mens blålysbriller bare er et «filter» i glasset som hindrer/blokkerer det blå lyset. Du kan få tak i databriller som er blålysbriller. Blålysbriller gjør generelt det samme, nemlig prøver å blokkere det blå lyset.

Databriller derimot finnes i forskjellige varianter, og de er ganske like som lesebriller. Hensikten med databriller er at øynene skal bli mindre belastet, og at du som bruker blant annet skal få mindre hodepine.

Lesebriller er laget for å brukes ved kortere avstander, mens du skal ha dataskjermen enda lengre unna. Sliter du med stiv nakke eller merker du blir sliten av å sitte mye foran skjermen er databriller noe som kan hjelpe deg.

Dette er også noe arbeidsgiver kan være pålagt å hjelpe deg med å få sjekket av en optiker hvis det skyldes pc bruk i arbeidstiden. Da kan du også få dekket kjøpet av databriller av arbeidsgiveren din. Mange som sliter med dette for god effekt av databriller. Hvilken styrke databrillene er i varierer, de finnes både i enstyrke men også i flerstyrke. Det vil være en sjekk hos optiker som best avdekker hva du burde bruke.

Mens blålysbriller vil hjelpe mest med søvnen for at det blå lyset ikke skal påvirke kroppens produksjon av melatonin så vil databriller hjelpe mer med belastningene øynene blir utsatt for.

Det er ikke naturlig for øynene våres og se på en dataskjerm hele dagen, og derfor er det normalt å etterhvert føle ubehag og bli sliten av det. Det beste du gjør er å ta en pause fra skjermen, hvor du lar øynene heller se på noe som ikke er så nærme. Det er best å faktisk sette seg ned å se utover i naturen eller ting som er langt unna for å la øynene slappe av.

De fleste unge trenger ikke databriller. Som regel er det fra rundt 40 årsalderen de fleste vil trenge egne dedikerte databriller.

Recent Posts